eerste halve rondje - Reisverslag uit Port Said, Egypte van Joris Ritsma - WaarBenJij.nu eerste halve rondje - Reisverslag uit Port Said, Egypte van Joris Ritsma - WaarBenJij.nu

eerste halve rondje

Blijf op de hoogte en volg Joris

26 Augustus 2012 | Egypte, Port Said

Hallo allemaal,

Ik heb weer even tijd om wat van me te laten horen. Ondertussen zijn er al weer bijna 3 weken voorbij en heb ik het eerste halve ronde van de dienst gehad. Na mijn vorige blog heb ik weer een hoop gedaan en meegemaakt. Vanuit Algeciras zijn we de spaanse kust afgevaren. Eerst naar Valencia, hier kwamen we rond middernacht aan en ben ik toen we goed en wel aan de kant lagen vlug met MO-2 lennard en scheepstechnicus Mirto de wal opgegaan. In Valencia waren een hoop gezellige openlucht clubs, en zelfs 1 op het dak van een oud gebouw. We hebben het niet te laat gemaakt, want ’s morgens moesten we om 8 uur weer aan het werk. Na mijn dek dienst met Lennard werden Jan-Pieter en ik weer de wal op gestuurd en zijn we met een taxi naar het centrum gegaan. De taxichauffeur sprak geen word engels, maar Central City snapte hij nog wel. Haha in het centrum aangekomen maar gewoon een eind rond gelopen, JP had nog wat kleine boodschapjes nodig en die vonden we in verschillende winkels na lang zoeken. En echte supermarkt was er bijvoorbeeld niet. En daar kwam ook nog bij, het was tot half 5 siesta, wisten wij veel! Haha dus na een paar uurtjes maar weer terug naar het schip, waar de bemanning ons nog lang niet had terug verwacht. Vrijdag was ik weer in Port Said waar ik ook aan boord ben gekomen. Na Valencia was het maar een half dagje varen naar barcelona. Hier was het een komen en gaan van Cruise schepen. Volgens de loods was het topdrukte de laatste dagen en hadden ze tientallen cruise schepen en ferry’s gehad. Zo kwam bijvoorbeeld de Queen Elizabeth 2 vlak achter ons langs gekruist, en lagen er nog meer bekende schepen in de haven van barcelona gemeerd. Wij kwamen hier om 20.00 uur aan, en toen bedacht ik mij dat het een prachtige tijd was om de stad in te gaan. Jan-Pieter zag dat ook wel zitten en samen met Mirto die wel bekend was in de stad, en vloeiend spaans spreekt zijn we de wal op gegaan. Het was volgens hem vlak bij, dus zijn we gaan lopen, maar dat duurde toch nog bijna een uur! Onderweg langs alle Ferry terminals van de spaanse eilanden gelopen. De Rederijen Doeksen van Spanje zeg maar! Hier stonden flinke files voor de poorten. In het centrum wat rond gestruint en in een barretje wat zitten drinken. Tegen 12 uur hadden wij het alle 3 wel gezien, maar werden we gebeld door Lennard, die had wacht van 8 tot 12 en wou nog wel onze kant op komen! Toen hij ons eindelijk gevonden had konden wij natuurlijk niet afhaken en nadat de bar waar we zaten dicht ging werden we door de bar vrouw geadviseerd over een beachclub. Na een kwartiertje taxi kwamen we daar terecht. Mijn fles drinken die ik een een supermarktje eerder gekocht had, mocht ik daar weggooien, want je mag natuurlijk geen drinken mee een club in, maar wist ik veel dat we daar terecht zouden komen! Haha na een achterlijke hoge entree van 20 euro betaald te hebben, zijn we 2 uurtjes in deze club geweest, waar zelfs een zwembad zat en net als in valencia was alles weer opgelucht. Ook dit keer was het de bedoeling dat wij gewoon om 8 uur weer aan het werk moesten, dus om 4 uur maar weer richting het schip. En na 3 uur slaap stond ik om 8 uur al weer aan dek, en 9 uur de brug klaargemaakt om uit barcelona te vertrekken. Toen begon de oversteek naar Port said weer, dat was weer 5 dagen slow steaming op zee. Op de Woensdag, een dag voor aankomst Port Said gezellig met de hele bemanning gebarbequed bij het zwembad, dat was er gezellig. Na 2.5 week kwam ik dus weer in Port said waar ik ook was opgestapt. Ondertussen zit ik op de rode zee, gister om 02.00 van de kant gegaan in Port said en begonnen aan het suez kanaal. Hier ben ik tot 07.00 op de brug gebleven, een paar uurtjes geslapen en van 13.00 tot 16.00 weer op de brug geweest. Het suez kanaal is niet veel meer dan een hele hoop zand, maar om er voor het eerst door heen te komen is toch best indrukwekkend en ik heb mij zeker niet verveeld. Om 3 uur voeren we het kanaal uit, de golf van suez in. Nu zitten we weer 2 dagen op zee richting Jeddah, saudi Arabië. Morgen wissel ik mijn wacht en gaat ik 3 weken de machine kamer in en gaat JP 3 weken op de brug. Daarna zullen wij elke week wisselen. Dat was het voor nu, tot binnenkort

Groetjes Joris

  • 26 Augustus 2012 - 17:44

    Monique & Jan:

    Heey Joris,

    Wat heb je in een relatief korte tijd al veel beleefd zeg en daar zal vast nog veel meer bijkomen, ontzettend leuk om op deze manier een beetje met je mee te reizen, erg leuk al die verslagen. We kijken nu alweer uit naar de volgende update. Geniet van alles, voor je het weet is het weer voorbij :-) Groetjes, Monique & Jan X

  • 26 Augustus 2012 - 17:50

    Wies Potma:

    Ha die Joris,

    We waren net klaar met chatten ( wist niet dat ik het kon, maar wat is dat leuk ! ) en ik zie weer een nieuw verhaal op je blog.
    Leuk dat we je op deze manier kunnen volgen. Nu lijkt het of je helemaal niet zover weg bent !
    Succes in de machinekamer de komende tijd. Hopelijk kun je de temperaturen daar een beetje verdragen!
    Veel liefs , mam

  • 26 Augustus 2012 - 19:33

    Frans En Tilly Van Hofwegen:

    Hoi Joris,
    We vinden het erg leuk om van je belevenissen te lezen.
    Wat een ander leven dan in de schoolbanken.
    Hoor van Wies dat je een tondeuse over je krullen hebt gehaald.
    wel de vos verliest wel zijn haren maar niet................

    zo te horen is de bemanning wel gezellig.
    Nu naar de machinekamer, dan kan ik me alleen maar van die gladde transpirerende mannen voorstellen met zwart omrande ogen en zwarte handen en een druipend gezicht(zoals in de film) hopelijk valt het in werkelijkheid ietsje mee.

    Ik zal Sybrand nog tippen om je te volgen , hij is nu op vakantie, zit in het Zwarte woud.

    succes met de machines, ben benieuwd waar je voorkeur straks naar uit gaat......... boven of onder???
    groetjes
    Frans en Tilly

  • 27 Augustus 2012 - 09:48

    Niek & Marijke :

    Ahoy Joris,

    Na het Middellandse meertje ga je nu dus via het Suezkanaal het grote water op. Interessant man! Nu met de vetspuit en het oliekannetje in de hand. Full speed ahead!
    Leuk dat je ons zo op de hoogte houd van het wel en wee aan boord, in de haven en op de wal. Schitterende ervaring waar je je hele leven op terug zult zien.
    Laat in godsnaam nergens een tattoe zetten! Alleen voor 'ik hou van mijn moeder' met een klein ankertje erbij, maken we een uitzondering.

    Groet,
    Marijke & Niek

  • 03 September 2012 - 09:14

    Loes:

    Hi Joris,
    Wat leuk om jou nu ook te kunnen 'volgen'. Jammer dat je gisteren er niet bij kon zijn, wellicht volgend jaar! Veel plezier en ook succes in die hete machinekamer ;-). Zonde van de krullen maar die groeien wel weer aan!
    Groetjes, Loes

  • 09 September 2012 - 11:10

    Renate:

    Hoi Joris,
    Deze ouwe tante heeft nu ook door hoe je een reactie kunt plaatsen, Hartstikke leuk om jouw verslagen te lezen! Het klinkt allemaal heel avontuurlijk, nog eens wat anders dan d's en t's uitleggen.
    Vorige week was iedereen van de Potmaclan in Heerde, jij was de grote aanwezige helaas, maar dat komt wel weer een keer.
    Joris hou je goed en heel veel groetjes van ons allemaal.
    Renate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joris

Actief sinds 28 Juli 2012
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 11449

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2012 - 05 Januari 2013

Stage Nedlloyd Barentsz

Landen bezocht: